Tlačidlo (Button)
Tlačidlo je vhodný komponent pre applety, kde chceme aby sa po jeho stlčení vykonala nejaká akcia. Preto sa vyskytuje takmer vo všetkých appletoch vykonávajúcich nejakú činnosť.
V nasledujúcich appletoch si ukážeme základné metódy úpravy formátu tlačidla.
Tlačidlo vytvoríme pomocou konštruktoru Button("string názov tlačidla"). Vložíme ho do appletu príkazom add(inštancia tlačidla), Pozadie tlačidla zmeníme metódou setBackground(farba) a formát písma na tlačidla nastavíme setFont(formát písma).
Ak chceme meniť veľkosť tlačidla a jeho pozíciu ľubovoľne použijeme metódu setBounds(int x, int y, int šírka, int výška), ale pred tým musíme vypnúť automatické rozmiestňovanie komponentov a to urobíme príkazom setLayout(null).
Tlačidlá vieme formátovať a vložiť, ale tieto tlačidlá ešte nič nerobia. Aby sa vykonala nejaká akcia po stlačení tlačidla musíme tlačidlu pridať addActionListener().
Nasledujúci applet po stlačení tlačidla vykreslí kruh. Budeme potrebovať metódu init(), paint(Graphics g) a actionPerformed (ActionEvent evt).
Na obrázku vidíme zdrojový kód appletu, teraz si opíšeme "nové" časti kódu.
Importovali sme nový balík java.awt.event, ktorý je potrebný pre programovanie udalosti. V deklarácii triedy pribudla implementácia ActionListener a s ňou aj nová metóda actionPreformed (ActionEvent evt), v ktorej tele sa nachádza podmienka pre zistenie, či bolo tlačidlo stlačené. Ak áno do premennej stlacene sa priradí hodnota true a v metóde paint() sa vykreslí kruh.